פר"ק
בית המשפט המחוזי נצרת
|
481-08
19/09/2010
|
בפני השופט:
האשם חטיב
|
- נגד - |
התובע:
אחים כאלדי חברה לעבודות עפר ופיתוח בע"מ
|
הנתבע:
נושים שונים
|
החלטה |
בכפוף לזכותה של חברת אחים ראני מחצבות יתיר בע"מ לבקש דיון מחדש בבקשה לתיקון ככל שהיא מתייחסת אליהם, אני נעתר לבקשה ומתיר את התיקון המבוקש בבקשה.
<#4#>
ניתנה והודעה היום י"א תשרי תשע"א, 19/09/2010 במעמד הנוכחים.
החלטה
בקשת הנאמן לאישור הצעת הסדר נושים נקבעה לדיון להיום. הצדדים התייצבו לדיון, שלושה מב"כ נושי החברה בתקופת ההקפאה, חברת שורה, מחצבות כנרת וחברת אדמיר.
למועד זה קבעתי גם את הדיון בבקשת הנאמן למתן הוראות בעניין רכבת ישראל והעבודות שהחברה ביצעה ומבצעת עבורה.
ב"כ הנאמן ביקש לקיים תחילה את הדיון בבקשת הנאמן לאישור הצעת הסדר הנושים וכלשונו ולו בשל ריבוי הצדדים.
מנגד, ב"כ רכבת ישראל שלמעשה ממנה אמור לבוא עיקר הכסף להסדר הנושים , ביקש להביא לידיעת ביהמ"ש כי הדוח של הנאמן שביסוד הבקשה לאישור הצעת הסדר הנושים מניח הנחות שאינן מקובלות על רכבת ישראל. עפ"י טענת הנאמן רכבת ישראל חייבת לחברה עשרות מליוני שקלים בעוד שהרכבת טוענת שהחברה זו היא אשר חייבת לו.
עו"ד ראבילו ער לכך כי רכבת ישראל איננה חלק מהסדר הנושים, היא אף לא זומנה לדיון היום, יחד עם זאת ביקש הוא שהתמונה תהיה ברורה וכאמור ההנחות עליהן מתבססת בעיקר הצעת הסדר הנושים אינן מקובלות על הרכבת וכי כל החלטה בעניין זה בוודאי איננה מחייבת את הרכבת.
ב"כ חברת שורה שהינה נושה של החברה בתקופת ההקפאה מתנגד לדון בהצעת הסדר הנושים בטרם סולקו חובות החברה בגין תקופת ההקפאה. משמעותה של בקשתו זו הינה להמתין עם שמיעת הבקשה לאישור הצעת הסדר הנושים עד לאחר שתוכרענה המחלוקות שבין החברה לבין רכבת ישראל ויתברר מה הם הסכומים העומדים לרשות הנאמן, ורק לאחר שיהיה בטוח כי חובות תקופת ההקפאה סולקו ע"י הנאמן במלואם.
לטיעוניו של עו"ד רגר ב"כ שורה הצטרף עו"ד אלוני ב"כ מחצבות כנרת ועו"ד פארן ב"כ חברת אדמיר .
אכן המקור העיקרי למימון הסדר הנושים שהינו כספים שאמורים על פי הנחת הנאמן להתקבל מרכבת ישראל הינו מקור בלתי בטוח ובלתי ברור, אין זה ידוע בשלב זה מה היקף הכספים שהחברה תזכה לקבלם מרכבת ישראל אם בכלל לאחר שב"כ רכבת ישראל אף טען כי החברה היא אשר חייבת לרכבת.
טיעוניהם אלה של ב"כ הרכבת ושל נושיי החברה בתקופת ההקפאה, לכאורה נימוקים שיש עימם טעם רב אילו היו באים מפיהם של נושי החברה שבהסדר הנושים. נושי החברה בגין חובות העבר ושהם חלק מהסדר הנושים מודעים למצב זה לאשורו, ידוע להם היטב כי המקור העיקרי עליו מתבססת הצעת ההסדר הינו כספים שאמורים להתקבל מרכבת ישראל, וידוע להם היטב כי רכבת ישראל חולקת על טענות החברה באשר לגובה הסכומים להם טוענת החברה ואף טוענת כי החברה היא שחייבת לה. אף על פי כן, הנושים לא הביעו התנגדות לדון בהסדר בבקשה לאישור הצעת הסדר הנושים, ואף לא התנגדו כי ביתה משפט יאשר אותו לאחר שעל פי האמור בבקשה, כל קבוצות הנושים תמכו בהסדר הנושים פה אחד. אכן קיימת סכנה כי בסופו של דבר לא יתקבלו מרכבת ישראל כספים בגובה הסכום שננקב בהסדר הנושים ויתכן כי גם אז הסדר הנושים לא יקויים ואף יבוטל והחברה תיכנס להליך פירוק.
ראוי להדגיש כי בבקשה לאישור הצעת הסדר הנושים, הצהיר הנאמן מפורשות כי לא ישולם על חשבון הסדר הנושים סכום כלשהו מכל מקור שהוא, כל עוד ולא סולקו חובות ה חברה בגין תקופת ההקפאה.
לא ראיתי איזה נזק או במה יורע מצבם של נושי החברה בתקופת ההקפאה, אם הסדר הנושים ידון ויאושר ובהנחה הרעה מכל, בסופו של דבר יכשל הסדר הנושים, יבוטל והחברה תפורק בכל מקרה ועל מנת להפיס את דעתם של המתנגדים לדון בהסדר הנושים, ברור כי אישור הסדר הנושים איננו מחייב ואיננו כובל את רכבת ישראל, חבותה או אי חבותה של רכבת ישראל אמורה להתברר במסגרת אחרת ונפרדת, והיא אשר תחייב אותה ולא מה שנרשם בהצעת הסדר הנושים.
ובאשר לנושים של החברה בתקופת ההקפאה, ברור ולא רק מתוקף הצהרתו של הנאמן, אלא גם מן הדין כי חובותיהם של נושים אלה קודמים לחובותיהם של נושי החברה בגין העבר וחובות אלה ישולמו ראשונים ולפני ששולם סכום כלשהו על חשבון הסדר הנושים.
לפיכך ולאור האמור לעיל, אני מחליט לדון בהצעת הנאמן לאישור הסדר הנושים לגופה.